selamat datang ke laman diary ADLINA...ia hanyalah luahan dan cerita hidupku serta bacaanku yang ku rasakan menarik...

Thursday, February 23, 2012

Selamat menjalani sesi temuduga…

Aku sebenarnya ambk major pendidikan awal kanak-kanak dan minor pendidikan khas. Tp aku interviu smlm utk pddkn khas. Myb guru-guru khas lebih diperlukan sbb tu nama aku kluar bawah pddkn khas. Aku xkisah pn. Yg mna2 pn blh, yg pting cita2 ku tcapai & aku blh bkerja scepat mgkin dan aku blh bantu fmly aku…

Rezeki kn ditangan Allah, mgkin rezeki aku dlm pndidikan khas dan aku terima seadanya…

Temuduga dijalankan 5 org utk 1 sesi. Yg masuk bsama aku tu 3 org dr UPSI n sorg lg kwn skls aku. Aku mrupkan graup yg ptma utk hr tsebut di bilik tu.

Ada 3 soalan dia tanya, mula2 pkenalkan diri dan setiap org ceritakan ttg diri. Lps tu bermula la soalan pertama. Soalan pertama berkaitan falsafah pddkn. Dalam falsafah pddkn ada 5 aspek iaitu jasmani, emosi, rohani, intelek, social (JERIS). Setiap org ambk 1 aspek n jelaskan bgaimana nk bgunkn potensi pelajar pelajar khas dalam aspek yg dipilih.

Soalan kedua, dia suruh buat RP utk pljr khas. Aku pilih pelajar hiperaktif. Terangkan objektif, set induksi, langkh2, ABM n penilaian.

Soalan ketiga, dia tanya tentang bekas pdana menteri dan bagitau sumbangannya kepada Negara. Setiap orang ambk bekas pdana menteri yg berlainan.

Harap2 tmuduga tu aku lulus la…aku dh usaha n skrg ni apa yg mampu aku buat ialah doa n tawakal kpd Allah. Semoga Allah permudahkan postin ku…

Tmuduga aku kt Terengganu sbb semua yg dr pantai timur semua kne g tmuduga kt tganu.

Sbenarnya ini adalah kali ptama aku g tganu. Masa naik bas dr kb ke tganu tu smua ok la..xde apa masalah. Tp masa nk blk ke kb jdi masalah. Masalah dgn bas.

Aku dh bali tiket bas ketika setibanya aku di tganu n terus beli tiket balik esok hari. Tp masalahnya bila aku nk naik bas nk blk kb, bas penuh. Aku pelik la mcm mna dia blh jual tiket bas sdgkn bas penuh dan dia suruh aku tggu bas blkg. So aku tggu la…smpai bas yg ditggu, pkcik tu kata bas dh pnh n dia xbg aku naik. aku pn xpuas hati, aku g ke kaunter n tya dia mcm mna dia blh jual tiket bas kalu bas dh penuh. Dia suruh aku g bas tu n suruh aku naik. Mcm mne nk naik kalu tmpat duduk dh pnh n pintu dh ttp. Lps tu, masa pd yg sama ada 2 org bdk mnerima nasib yg sama mcm aku. Dia plk yg g tya kt kaunter. Lps tu dia ckp yg jual tiket tu suruh dia ambk tiket lain. Aku pn g la ke kauter n yg jual tiket tu g beli tiket bas lain utk blk ke kb. Hrga tiket tu lbh murah dr hrga tiket bas dia.

Aku rasa dia ambk penumpang tanpa tiket n bayar kt driver bas. Sbb msa otw dr kb ke tganu, ada je yg naik bas kt tepi jln n byr pd driver bas. Ptt la syarikat bas xmaju. Xde sifat jujur. Yg ksiannya pd org yg beli tiket.

No comments:

Post a Comment

 

aDLiNa Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal