selamat datang ke laman diary ADLINA...ia hanyalah luahan dan cerita hidupku serta bacaanku yang ku rasakan menarik...

Sunday, August 13, 2017

RESEPI KEK COKLAT MOIST BAKAR

Bahan A
Tepung gandung 2 cawan
Serbuk koko 3/4 cawan
1 sk soda
1 sk serbuk penaik

Bahan B
Telur 3 biji gred A
Gula kaster 1 1/2 cawan
Susu cair 1 cawan
Minyak 1 cawan
Air suam 1 cawan

Cara-cara
1. Ayak bahan A
2. Mix semua bahan B
3. Masuk bahan A ke
    dlm bahan B dan mix
    sehingga sebati.
4. Sapu loyang dgn batter
5. Bakar selama 40 minit
    pada suhu 180°















Buat cara senang...
campur semua skali n mix je.
Bahan A sy tak ayak pn.

Wednesday, March 8, 2017

YANG BAIK-BAIK

Assalamualaikum...
Semua org nk yg baik2 saja blaku dlm hidup.

1. Fikir
Sentiasa bfikir benda2 yg baik. Fikir yg positif.
2. Cakap
Bila bcakap, bercakap la perkara2 yg baik. org yg dengar kita cakap pn rasa tenang. Kadang2 diam itu lebih baik dr bcakap.
3. Minta
Nak benda  baik kne minta yg baik2. Doa yg perkara yg baik.
4. Sangka
Rambut sama hitam tp hati lain2. Zama skrg ni rambut pn dh lain2 warna. Hati lg la lain. Apa yg kita fikir xsama dgn apa yg kita fikir. TAPI kita hndaklah sentiasa bersangka baik pd org lain.

Wednesday, February 15, 2017

Suamiku konvo d USM 2016

26.10.2016
Suamiku konvo...
5 thn jgk pjj.
Dftr msk u sebelum kwin n konvo msa aku mgdung ank ke 3.
Walaupn ambk msa yg lama tp syukur akhirnya konvo jua suamiku.

22.10.2016
Kami 1 family pg ke USM sbb suamiku nk  ambk jubah konvo. Seharian jgk.
Bila g peneng xlupa beli jeruk madu pak ali.

26.10.2016
Hari suamiku konvo.
Mak n pak mtua  pn dtg jgk. Adik ipar ku jgk dtg.
Jd mk n pk mtua je msk dlm dewan konvo.
Aku, amni , adib n adk ipar ku ddk luar je. Yala budak2 mne blh msk.
Mencabar rasa jga bdk2 tu tnpa suami d sisi. Amni yg aktif. Adib plk kcik lg pnt dukun dia, dgn keadaan aku mgdung 6 bln. Biasanya ayah dia yg dkun.
Lps diorg kluar dewan, kami g mkn n terus blk. Sggh solat d RNR. blk ikut jbtan kdua pulau pinang... jauhnya.

27.10.2016
Pagi tu suamiku htr aku ke sekolah. Aku cuti sehari je. Pkl 10.30 suami ambk  sbb aku ada temujanji scan. Lps siap scan g ambk amni d taska. Lps tu terus ke USM lg sbb suamiku nk htr jubah n ambk gmbr konvo dia.
Lps selesai urusan konvo dia kami sggh d  pesta konvo. Msa hr konvo tu xsmpt nk beli2. Lps tu blk.
Smpai rmh adib merenget2. Yala tggl dia lama dgn tok ma dia. Dr pg smpai ke mlm tggl dia.
Mlm tu suamiku g htr mk n pk mtua ke rmh adk ipar  sbb mk mtua nk blk kg dgn diorg. Amni pn ikut skali la.
Aku mmg dh xlarat jd dk rmh je la dgn adib.

Monday, May 16, 2016

Hari guru 2016

Alhamdulillah...
Tahun 2016 merupakan tahun ke-4
bergelar guru...
Semoga sentiasa iklas dalam mendidik anak-anak syurga...

Terima kasih kpda cikgu2 yg pernah mendidik diri ini...
Semoga Allah membalas jasamu.

Wednesday, March 23, 2016

Solat vs kerja

Solat tiang agama
Kadang2 kita tlupa yg solat adalah
lebih penting daripada perkara lain.

Kita lewat solat kita xrisau Allah marah.
Tapi bila pg krja lmbt kita akn blari2
supaya tidak lmbt smpai ke tempat kerja.
Untuk solat kita xpula blari2 utk pg berwuduk dan terus solat.
Dh la bgun lmbt, blh plk tgok hset dlu
n bca whatsapp or berfacebook dlu.

Monday, February 29, 2016

Maaf

Maaf
Perkataan yg membawa seribu erti.
Blh mengubat hati yg luka.
Blh menyesaikan masalah.
Blh mencipta satu senyuman yg iklas.
Blh mengisi kekosongan hati.
Blh membawa kepada perubahan.
Blh mencipta kenangan indah.
Blh menambah rasa kasih sayang
Blh membawa kebahagiaan.
Dan macam2 lg blh.

Oleh itu, bila dh buat silap pandai2 la
minta maaf.
Bukan kne bayar pn.
Free n dapat pahala lg.

Kurang ego dan mintalah maaf.
Kita bukan Nabi yg xpnh buat silap.
Kita hanya manusia yg xblh lari
dr melakukan kesalahan,
sama ada kita sedar @ tidak.

Tuesday, February 23, 2016

Telefon menjadi keutamaan...

Perkembangan teknologi terkini ada baik
dan ada buruknya...
Bukan saya menolok  teknologi sbb sy
juga memerlukan dan menggunakan
teknologi dalam kehidupan saya.

Balik dari kerja ibu bapa lebih
mengutama telefon n tgok whatsapp.
Apabila ank mendekati dan nk bermanja
dengan ayah, ayah marah. Katanya ayah nk rehat.
Tp hakikatnya bukan nk rehat tp
ayah nk baca mesej2 dr kwn2 dlm group.
Nk tgok fb, bca berita n tgok pkembangan kwn2.
Perkembangan ank yg depan mata ni xnk tgok.
Disebabkn xnk bg ank gangu,
ibu bapa bg tab pd ank.
Ank pn dia n leka bmain tab.
Dunia akhir zaman...
Kwn lbh penting dr kluarga...

Ibu bapa lebih sayangkan hset dr anak
Bila anak ambk hset n tjatuh, trus marah anak.
Kerana hset sgup marah anak.

Ank2 membesar dengan teknologi tanpa kasih sayang.

Bagi yg dh bkeluarga kurangkn bmain hset.
Ini sibuk main games la, fb, whatsapp la.
Tak salah nk ikut pkembangan semasa
tp jgn lupa orang d sekilinf anda.

Kadang2 tu sampai melewatkn solat sbb leka dgn hset...

Setiap hari pergi kerja, blk kerja layan hset.
Tak sedar anak mkin membesar

Dlu pnh tbaca karangan seorang budak,
dia nk jd hset sbb mk ayah akn syg dia.
Hr2 mk ayah mgdap hset je...
Smbil buai ank ngdp hset.
Ank xnk tdo pn tp dpaksanya budak tu tdo.
Ank menangis sbb nk bmanja dgn mk ayahnya... Ksian ank tu.

Sunday, January 17, 2016

Pengalaman bersalin anak kedua

23/12/2015
Tarikh due bsalin
Pergi klinik desa Bunut Susu n dirujuk ke klinik kesihatan Tendong n jmpa dktor.
Dktor bg tarikh smpai 30/12/2015 iaitu seminggu lepas due.
Jika xbsalin lagi kne g hospital kb n paksa bsalin.

30/12/2015
Sebelum g hspital htr amni ke rmh mtuaku n aku n suami g jln2 ke kb dlu
dgn harapan biar ada tanda2 nk bsalin n cpt bsalin bila byk bjln.
Pkl 2.30 g ke hspital kb n serah diri d bhgian bsalin.
Lps cek smua, aku d htr ke wad.
Dktor scan baby n cek jln. Air ktumba dh xbyk n akan msk ubt esok.

31/12/2015
Pagi tu misi kejut bgun awl pagi.
Aku mndi n solat subuh
Tggu giliran utk dicek jln n msk ubt.
Bila dktor cek jln, dh buka 3 cm, xjd msk ubt.
Lps tu darah ad skit2 mula kluar
Pkl 11 pg dktor cek lg, jln stil 3 cm.
Ptg tu aku dipindahkan ke wad 12 sbb
aku bkerja krjaan gred41.

01/01/2016
Dktr cek jln lg bukaan 3 ke 4 cm.
Dktr kata jln dh bka so tggu ad kosong
laberoon n aku akn msk laberoon.
Pkl 1 lbh msa tu tgh azam zohor,
misi bgtau aku laberoon ad kosong dh.
Masuk laberoon kejap, suamiku pn sampai n teman aku dlm laberoon.
Misi masuk ubt spy cpt bukaan jln..
Dalam sejam lbh aku mula sakit, sakit dan terus sakit.
Hanya Allah je tau btapa sakitnya rasa.
Bukaan 5 tp sakit yg sgt2.
Rasa nk terang.
Pkl 6 lbh dia cek jln tp bru 6cm.
Misi kurangkn dos ubt tu sbb dia tgk aku smpai bguling2 ats katil.
Pkl 10 lbh sakit mkin kuat dk terang2 tp baby xkluar.
Lps suami aku kluar mk aku plk msk.
Puah sakit dh dan cuba terang lg.
Aku cakap kt misi aku mtk nk operate je
sbb dh xthn sgt.
Siap saing smua surat2.
Suami aku msk n msa tu dkor tya xnk cuba terang dlu ke.
Masa tu rsa ok skit n cuba terang lg.
Dktor kata aku xterang tp aku rsa aku dh puah terang.
Dktor kata kcik je baby blh terang ni.
Dia kutuk aku kata aku xnk berusaha la,  main2 la.
Jantung baby mula lemah n aku kne operate jgk.
pkl 12 lebih tengah mlm msk bilik bedah.
Masuk bilik bedah dgn sakit kontransion nk menerang.
Lps dia cucuk ubt bius, aku dh xrsa apa2.
Pkl 1.08 pagi baby ku selamat kluar.
Lahir la baby pada 02/01/2016

Pukul 3 lebih pagi
Selepas semua selesai aku dihantar msk
masuk ke dlm wad.
mk n suamiku pn ikt skali msk ke wad
ank dh dihantar ke dlm wad lbh awal.

Misi pesan aku jgk angkat kpala slma
6 jam n xblh tdo ats bantal.
utk elak sakit kpla sbb ubat bius
msh dlm bdn.
Mk aku pkaikn bju baby.
Aku rasa kering tekak n minum skit air zam zam.
Misi kata try minum skit dlu air kosong kalu xmuntah blh minum air air milo ke.
Lps tu tgok dlu kalu xde mntah2 bru
blh mkn.
Masa tu kaki aku msh xblh bergerak. Mk aku picit skit2 kakiku.
Mk aku tggu aku dlm wad smpai pg
n suamiku blk rmh.

Anak menangis nk susu.
Susu xkluar lg, kn bru bsalin.
Hebatnya ciptaan Allah, ank bru lahir
dh pndai isap susu, ltk di dada terus
suling2 cri susu n isap.
Hati rsa sgt terharu.

Dlm keadan perut sakit aku cuba menyusu dia. Nk baring mengering xblh lg,
aku minta mk ltk baby ats bdnku,
sakitnya bila baby bring kne tmpt operate
tp ku tahan saja sbb baby menangis nk susu.
Ank aku ni jenis yg kuat berusaha
walaupn susu xkluar tp dia isap jgk.

Masa suami aku dtg ambk mk aku
pesang kt suamiku spya beli susu fm
utk ankku sbb susu xkluar n dia plk nangis.
Lps diorg smua.blk aku rasa mcm susu dh mula banyak. so xjd la beli susu fm.
Alhamdulillah rezeki ank.

Bersalin operate kne dk hspital 3 hari...
Mlm mula2 lps operate tu mk aku tggu.
2 mlm seterusnya mk mtuaku tggu.
Siang hari ank menangis, aku plk nk
bgun pn sakit, jd lmbt nk blh bgun.
Nk dukun2 dia bjln pn xleh.
Nasib ada mkcik yg jga ank dia,
Dia xblk rmh pn n tggu je ank dia kt wad.
Cucu yg bru lahir plk kne tahan dlm wad lain.
So dia slalu g tgok ank aku n dukun2 bila dia nangis.
Mlm last brada di hspital ank menangis.
Kepala panas n deman jgk. Misi cek suhu 37 jgk.
Ambk darah di kaki baby tp xtau utk tjuan apa.

Setelah 5 mlm jgk aku dk hspital.
2 mlm sebelum bsalin n 3 mlm lps bsalin...

Berpantang rumah mk mtua 2 minggu
Lps tu smbg bpntang di rmh mk aku plk..
Hari ke 46 baby blk ke Taiping...

Baby lahir 4.1kg
Umur 10 hari 4.5 kg
Umur 20 hari 4.9kg
Umur sebulan 4.9 kg

Sunday, November 15, 2015

Resepi kek susu coklat

Bahan-bahan
1 1/2 cawan batter
1 1/3 gula asing
7 biji telur gred A
2 1/2 cawan gandum
2 sk serbuk penaik
1/2 sk soda
1 sb susu pekat
2 sb susu tepung
1 sk esan vanila
2 sb serbuk koko
1 sb perisa coklat
1 sb pewarna coklat
Cara- cara
1. mix gula bersama batter hingga sebati.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji
3. masukkan susu pekat dan esan vanilla
4. Masukkan tepung gandum, serbuk penaik, soda dan susu tepung yang telah di ayak bersama. Masuk sedikit demi sedikit. Mix sehingga sebati
5. Bahagikan kepada 2 bahagian. 1 bahagian dimasukkan serbuk koko, perisa coklat dan pewarna coklat dan mix sehingga sebati manakala, bahagian 1 lagi tidak di campur apa-apa.
6. Sapu loyang dengan batter dan boleh la dimasukkan adunan tadi secara berselang seli atau mengikut kreativiti masing-masing.
7. Bakar selama 45 minit pada suhu 180°
    
*Pastikan avon d panaskan dahulu*
 

aDLiNa Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal