selamat datang ke laman diary ADLINA...ia hanyalah luahan dan cerita hidupku serta bacaanku yang ku rasakan menarik...

Sunday, January 17, 2016

Pengalaman bersalin anak kedua

23/12/2015
Tarikh due bsalin
Pergi klinik desa Bunut Susu n dirujuk ke klinik kesihatan Tendong n jmpa dktor.
Dktor bg tarikh smpai 30/12/2015 iaitu seminggu lepas due.
Jika xbsalin lagi kne g hospital kb n paksa bsalin.

30/12/2015
Sebelum g hspital htr amni ke rmh mtuaku n aku n suami g jln2 ke kb dlu
dgn harapan biar ada tanda2 nk bsalin n cpt bsalin bila byk bjln.
Pkl 2.30 g ke hspital kb n serah diri d bhgian bsalin.
Lps cek smua, aku d htr ke wad.
Dktor scan baby n cek jln. Air ktumba dh xbyk n akan msk ubt esok.

31/12/2015
Pagi tu misi kejut bgun awl pagi.
Aku mndi n solat subuh
Tggu giliran utk dicek jln n msk ubt.
Bila dktor cek jln, dh buka 3 cm, xjd msk ubt.
Lps tu darah ad skit2 mula kluar
Pkl 11 pg dktor cek lg, jln stil 3 cm.
Ptg tu aku dipindahkan ke wad 12 sbb
aku bkerja krjaan gred41.

01/01/2016
Dktr cek jln lg bukaan 3 ke 4 cm.
Dktr kata jln dh bka so tggu ad kosong
laberoon n aku akn msk laberoon.
Pkl 1 lbh msa tu tgh azam zohor,
misi bgtau aku laberoon ad kosong dh.
Masuk laberoon kejap, suamiku pn sampai n teman aku dlm laberoon.
Misi masuk ubt spy cpt bukaan jln..
Dalam sejam lbh aku mula sakit, sakit dan terus sakit.
Hanya Allah je tau btapa sakitnya rasa.
Bukaan 5 tp sakit yg sgt2.
Rasa nk terang.
Pkl 6 lbh dia cek jln tp bru 6cm.
Misi kurangkn dos ubt tu sbb dia tgk aku smpai bguling2 ats katil.
Pkl 10 lbh sakit mkin kuat dk terang2 tp baby xkluar.
Lps suami aku kluar mk aku plk msk.
Puah sakit dh dan cuba terang lg.
Aku cakap kt misi aku mtk nk operate je
sbb dh xthn sgt.
Siap saing smua surat2.
Suami aku msk n msa tu dkor tya xnk cuba terang dlu ke.
Masa tu rsa ok skit n cuba terang lg.
Dktor kata aku xterang tp aku rsa aku dh puah terang.
Dktor kata kcik je baby blh terang ni.
Dia kutuk aku kata aku xnk berusaha la,  main2 la.
Jantung baby mula lemah n aku kne operate jgk.
pkl 12 lebih tengah mlm msk bilik bedah.
Masuk bilik bedah dgn sakit kontransion nk menerang.
Lps dia cucuk ubt bius, aku dh xrsa apa2.
Pkl 1.08 pagi baby ku selamat kluar.
Lahir la baby pada 02/01/2016

Pukul 3 lebih pagi
Selepas semua selesai aku dihantar msk
masuk ke dlm wad.
mk n suamiku pn ikt skali msk ke wad
ank dh dihantar ke dlm wad lbh awal.

Misi pesan aku jgk angkat kpala slma
6 jam n xblh tdo ats bantal.
utk elak sakit kpla sbb ubat bius
msh dlm bdn.
Mk aku pkaikn bju baby.
Aku rasa kering tekak n minum skit air zam zam.
Misi kata try minum skit dlu air kosong kalu xmuntah blh minum air air milo ke.
Lps tu tgok dlu kalu xde mntah2 bru
blh mkn.
Masa tu kaki aku msh xblh bergerak. Mk aku picit skit2 kakiku.
Mk aku tggu aku dlm wad smpai pg
n suamiku blk rmh.

Anak menangis nk susu.
Susu xkluar lg, kn bru bsalin.
Hebatnya ciptaan Allah, ank bru lahir
dh pndai isap susu, ltk di dada terus
suling2 cri susu n isap.
Hati rsa sgt terharu.

Dlm keadan perut sakit aku cuba menyusu dia. Nk baring mengering xblh lg,
aku minta mk ltk baby ats bdnku,
sakitnya bila baby bring kne tmpt operate
tp ku tahan saja sbb baby menangis nk susu.
Ank aku ni jenis yg kuat berusaha
walaupn susu xkluar tp dia isap jgk.

Masa suami aku dtg ambk mk aku
pesang kt suamiku spya beli susu fm
utk ankku sbb susu xkluar n dia plk nangis.
Lps diorg smua.blk aku rasa mcm susu dh mula banyak. so xjd la beli susu fm.
Alhamdulillah rezeki ank.

Bersalin operate kne dk hspital 3 hari...
Mlm mula2 lps operate tu mk aku tggu.
2 mlm seterusnya mk mtuaku tggu.
Siang hari ank menangis, aku plk nk
bgun pn sakit, jd lmbt nk blh bgun.
Nk dukun2 dia bjln pn xleh.
Nasib ada mkcik yg jga ank dia,
Dia xblk rmh pn n tggu je ank dia kt wad.
Cucu yg bru lahir plk kne tahan dlm wad lain.
So dia slalu g tgok ank aku n dukun2 bila dia nangis.
Mlm last brada di hspital ank menangis.
Kepala panas n deman jgk. Misi cek suhu 37 jgk.
Ambk darah di kaki baby tp xtau utk tjuan apa.

Setelah 5 mlm jgk aku dk hspital.
2 mlm sebelum bsalin n 3 mlm lps bsalin...

Berpantang rumah mk mtua 2 minggu
Lps tu smbg bpntang di rmh mk aku plk..
Hari ke 46 baby blk ke Taiping...

Baby lahir 4.1kg
Umur 10 hari 4.5 kg
Umur 20 hari 4.9kg
Umur sebulan 4.9 kg

No comments:

Post a Comment

 

aDLiNa Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal