selamat datang ke laman diary ADLINA...ia hanyalah luahan dan cerita hidupku serta bacaanku yang ku rasakan menarik...

Sunday, September 2, 2018

Pengalaman bersalin anak ketiga

Anak adalah rezeki...
hadirnya ank ke3 tnpa d minta tp ia pemberian dr Allah..
Ramai yg bkata pasal risiko2 jika mgdung lg slps bsalin czer...
Tawakal...dan doa sntiasa.
Ank no 2 bru 5 bln... ank no 3 dh sbln dlm perut.
Masa tu bln puasa n ddk d kg n rasa xsdp hati sbb period lewat.
puasa pn rasa xlarat. sbb bila puasa tu tgh hr mula nk pitam.
so beli alat cek kehamilan... bila cek kputusan adalah positif.
Bila tgok kputusan lutut trus lembik n mcm nk jth msa je...
Msk bilik n trus menangis. hati bdebar n risau.

Kuatkn hati n percaya pd ajal dan maut.
Kalu Allah dh tetapkn yg mati krna bsalin...
Sy akan mati jgk.
Kemati tu pasti... smua org akn mgalaminya.

Balik je ke taiping...aku ke hospital combia n 
buat scan utk pstikn betul ke aku mgdung.
Bila dktr scan mmg aku mgdung sebulan. Msa tu ank no 2 bru berumur 5 bulan.
Rezeki... dktr ckp yg positif je pd aku n suami.

Kandungan 2 bulan, aku buat buku pink. Mcm biasa la
misi akan bagitau tentang risiko2 bsalin czer ni.
Lps tu jmpa dktor plk... pn sama jgk.
Tp xkisah sgt aku mngandung rapat2 ni tp
dia xberapa setuju bila aku kata merancang guna maajun.
Dia pesan lps ni ambk perancang klinik untuk keselamatan.

Dalam tempoh mengandung tu aku xde apa masalah
aku sihat n baby dlm kandungan aku pn sihat.
bila dh msk 8 bulan aku dirujuk pd pakar untuk cek sama ada
aku akan bersalin normal atau czer.
Jmpa pakar di hospital taiping tp dia xcek pn
sbb aku kata aku nk bsalin d Kota Bharu.

Jd aku blk kg,
01.01.17 ( nasib baik kelantan xcuti awal thn )
aku g klinik desa n dia rujuk pd dktr d klinik tendong.
Lps jmpa dktr d klinik Tendong dia rujukkan aku ke bahagian pakar
di hospital KB. Dia bg tarikh lg seminggu.
Penat tau...perjalanan jauh ulang alik blk kg.
Taiping ke Pasir mas

08.01.2017 Tarikh aku jmpa dktr pakar di hospital KB
Doktr kata tya knp hospital taiping xcall je hospital KB
utk dptkn tarikh temujanji...
dia penat je ulang alik utk dptkn tarikh temujanji.
Bila dia cek rekod bsalin aku yg lepas dan ambk kira jarak
masa bersalin yg lepas, dia kata sgt berisiko jika aku bsalin normal.
Jd aku pn setuju untuk bsalin czer utk kali kedua.
22.01.17  tarikh aku masuk wad.

23.01.17 tarikh czer.
Msa msk bilik opration tu rasa takut smcm je... 
Msa bsalin czer ank kdua dlu xrasa takut mcm tu. 
Myb sbb msa tu tgh sakit. Yg ank ktiga ni lain, 
Msk bilik bedah dgn xrasa sakit lgsung. Ketakutan je ada. 
Lps cucuk tu aku rasa mual nk muntah, nk pitam n gelap mata. 
Lps dia bg gas n aku sedup gas je... 
Pinggan ke bwh dh xrasa apa2 n mula la bedah. 
Aku dlm rasa dia dk tekan2 perut n mmg sgt xselesa. Myb sbb baby ddk ats lg. 
Lps baby dh kluar dia tunjuk pd aku... 
Baby boy... Comel sgt. Putih. Rmbt skit. Hehe
Pakar bius asyik tya sy ok ke x n dk cek mata. 
Lps smua slesai...
Aku direhatkn n lps msk kmbali ke wad.
Tggu 6 jam lps tu aku mula minum. 
Aku minum air masak n tgok ok n xmuntah. 
Aku minum plk jus kurma. 
Mlm tu dktr msk wad n ambk darah... 
Dia nk cek hb aku.
 Lps tu dktr pn cte la... 
Msa oprate tdi... 
Rahim aku lmbt mengecut n turun darah byk lbh 1 liter. 
Ptt la msa dlm bilik bedah tu dia asyik tya aku ok ke x.
Result HB aku ok la turun skit je.. Sblm operate 11+ n lps operate jd 10+.
Rasa kesan jus kurma yg aku minum... Bgus utk naik hb. 

Aku nk cakap czer kali kedua lg sakit dr kali pertama.
Bila berdiri je mmg sakit.
Nk jalan dr katil ke bilik air rasa mcm jauhnya.
Xblh bdiri tegak n jln pn terpaksa bongkokkn bdn. Sakitnya hanya Allah yg tau. 

Ank ktiga ni aku bpantang d rmh MIL. 
Alhamdulillah aku dberikn MIL yg baik
Smua cuti 2 mggu je... 
Lps tu dia blk ke taiping. 
2mggu skali dia blk kg. 

No comments:

Post a Comment

 

aDLiNa Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal